Frågor och svar

Att söka bostad

Finns det någon åldersgräns för att söka lägenhet hos oss?

Du måste ha fyllt 18 år för att kunna hyra lägenhet hos oss. Du är välkommen att anmäla intresse för lägenhet tidigare. Se även vår uthyrningspolicy.

Hur ansöker jag om lägenhet hos oss?

Klicka på intresseanmälan och följer instruktionerna.

Hur länge är min ansökan aktuell?

12 månader från det att du senast anmälde/förnyade din ansökan. Engång om året får du ett mail från oss som du måste besvara för att stå kvar i listan.

Hur uppdaterar jag min ansökan?

Vi skickar en påminnelse till dig som du svarar på.

Jag behöver en lägenhet snabbt! Kan jag få förtur?
Kan jag söka bostad åt någon annan?

Nej. Den som står på avtalet är den som ska bo i lägenheten. Har du sökt lägenhet åt någon annan och du själv inte bor i lägenheten kommer avtalet att sägas upp.

Vad händer med min ansökan när jag får en lägenhet hos er?

När du skriver på ett avtal hos oss tar vi bort din ansökan.

Ekonomi

Jag ska flytta in i en av era lägenheter och har anmält mig till autogiro. När börjar det fungera?

Anmälningar till autogiro aktiveras som tidigast på den andra hyran. Du ser på din avi om autogiro är aktivt.

När dras autogiro från kontot?

Autogiro dras den 28:e varje månad. Om det saknas täckning när autogiro försöker dra beloppet, görs ytterligare försök att dra beloppet, upp till tre gånger. Om det efter dessa, totalt fyra gånger, inte fungerat behöver du som hyresgäst göra en ”manuell” inbetalning.

Kan jag få e-faktura från och med min första hyra?

Ja, det går förutsatt att du anmäler dig via din internetbank eller fyller i vår blankett ”E-faktura-anmälan”, senast den 5:e i månaden före aktuell månad.

Kan jag ha autogiro och e-faktura?

Ja, det går bra. Du kan även ha e-faktura med automatisk godkännande, då behöver du inte heller godkänna e-fakturan, den går vidare för betalning automatiskt.

Vad gäller om jag inte fått någon hyresavi eller den har kommit bort?

Eftersom du har skrivit på ett hyresavtal är du skyldig att betala din hyra i tid oberoende om du fått avi eller inte. Om du behöver några uppgifter angående din avi, kontakta vårt kontor via vår mejl tbab@tidaholm.se. Varje avi har ett eget ocr-nummer (referensnummer) och betalar du in med ett annat ocr-nummer än det som är på aktuell avi är det risk att inbetalningen inte blir registrerad på rätt sätt hos oss.

Kan jag bli uppsagd om jag inte betalar min hyra i tid?

Ja, det kan du. Är inte hyran betald i tid räknas det som att din hyresrätt är förbrukad och du riskerar att bli uppsagd.

När ska hyran betalas?

Hyran förfaller sista dagen i föregående månad, det vill säga att hyran för exempelvis februari månad betalas i slutet av januari månad. Har du autogiro är det sista bankdagen som gäller. Använder du andra överföringstjänster kan det ta några dagar före pengarna finns på vårt konto. Tänk på att alltid betala hyran i tid.

Avtalsfrågor

Hur lång är uppsägningstiden för min lägenhet?

Lägenheten kan sägas upp tidigast till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Den månad som du säger upp lägenheten räknas ej. (Ex. säger du upp din lägenhet den 17 juni, blir uppsägningstiden till den 1 oktober.)

Jag ska flytta och har en kompis som vill ta över min lägenhet – går det bra?

Nej. Lägenheten tilldelas någon som står i vår intresselista.

Om lägenheten och området

Var vänder jag mig om något är fel i min lägenhet?

Gå in på vår hemsida och klicka på Felanmälan. Vid akuta ärenden kontakta ansvarig fastighetsskötare

Hur får jag i gång internet i min lägenhet?

Vill du ansluta dig till Tidaholms Energi går du in på www.tidaholmsenergi.se. och klickar på Beställ bredband

När ska det vara tyst i lägenheten?

Enligt våra ordningsregler ska det vara tyst mellan 22.00-06.00.

In-och utflyttning

Vad gäller vid inflyttning?

När du tecknat avtal på lägenhet får du information från oss. Där framgår var och när du kan kvittera ut nycklar till din lägenhet, men också information om din lägenhet och området, elavtal, TV-utbud med mera.

Tänk förresten på att ha hemförsäkring från första dagen!

I samband med inflyttning, eller kort därefter, får du också protokoll från avflyttning, där det framgår om något behöver repareras eller underhållas i lägenheten.

När du flyttar är det viktigt att göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till flera myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av annan post får du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.

Vilken dag är det inflyttning?

Inflyttningsdagen är den dagen då ditt avtal börjar gälla, vanligtvis den första i månaden. Infaller dagen som ditt avtal börjar gälla på en helgdag, gäller första vardagen efter helgdag. Nycklarna kan du hämta tidigast kl 13.

Kan jag flytta in tidigare än kontraktet börjar gälla?

Kommer du överens med hyresgästen som bor i lägenheten innan dig att flytta in tidigare så får du gärna göra det. Kom ihåg att vi inte skriver om några kontrakt. Eventuell el- och vattenförbrukning debiteras den som står på avtalet. Nycklar ska alltid hämtas och kvitteras på vårt förvaltningskontor.

Var hämtar/lämnar jag mina nycklar?

Nycklar hämtas och lämnas på vårt förvaltningskontor, Smedjegatan 18.

När besiktigas min lägenhet?

Första besiktningen görs direkt vid uppsägning, flyttbesiktning sker vanligtvis på avflyttningsdagen. Vill du ha förbesiktning, planerar att flytta ut tidigare, eller om du vill vara med på besiktningen, kan du ringa kontoret och boka tid för besiktning.